Wednesday, January 12, 2011

Menelaah Naskah Ecclesiastes


Ecclesiastes adalah salah satu naskah sastera yahudi yang menurut sejarahnya [oleh majoriti] ditulis oleh King Solomon yang memerintah Jurusalem di antara 971 - 931 BC. Ada perdebatan tentang siapakah sebenarnya yang mengkompilasikan peribahasa peribahasa ini samada King Solomon  sendiri atau anaknya ataupun pengikutnya[1][2]. (Sebelum anda melatah mengkafirkan yahudi anda perlu ingat majoriti Nabi dan Rasul adalah dari bangsa yahudi.. mari kita berbincang secara ilmiah).

Penulis terjumpa dengan naskah ini tatkala  mencari frasa falsafah/peribahasa "Better to be criticized by a wise person than to be praised by a fool". Kaget saya sebentar apabila mendapati frasa ini sebenarnya datang dari Kitab Yahudi. Namun bila dilihat, seluruh naskah ini sebenarnya merupakan naskah kata-kata nasihat dan panduan kehidupan yang ternyata masih relevan dengan dunia sekarang. Format stuktur naskah ini mirip kepada kisah nasihat Lukman Al-Hakim yang mana mengisahkan seorang ayah menasihatkan anaknya tentang bagaimana mahu mengemudi kehidupan dengan kata-kata mutiara .

Bahagian yang memuatkan frasa carian saya itu ialah bab 7. Dikepilkan sedikit darinya di bawah ini.


 1 A good name is better than fine perfume,
   and the day of death better than the day of birth.
2 It is better to go to a house of mourning (funeral)
   than to go to a house of feasting (festival),
for death is the destiny of everyone;
   the living should take this to heart.
3 Frustration is better than laughter,
   because a sad face is good for the heart.
4 The heart of the wise is in the house of mourning,
   but the heart of fools is in the house of pleasure.
5 It is better to heed the rebuke of a wise person
   than to listen to the song of fools.
6 Like the crackling of thorns under the pot,
   so is the laughter of fools.
   This too is meaningless.
 7 Extortion turns a wise person into a fool,
   and a bribe corrupts the heart.
 8 The end of a matter is better than its beginning,
   and patience is better than pride.
9 Do not be quickly provoked in your spirit,
   for anger resides in the lap of fools.
[Excerpt from Ecclesiastes 7]


Melihat kepada sebahagian kecil naskah ini tentu akan terdetik bahawa banyak kata-kata proverb / peribahasa / wisdom (malah ada antaranya pernah kita guna pakai) sebenarnya berasal dari naskah lama yahudi. Naskah Ecclesiastes ini bukan naskah tauhid tetapi naskah nasihat.

Scholar ada membincang kemungkinan ianya hanyalah teks nasihat yang mengasosiasikan dirinya dengan King Solomon yang terkenal dengan kebijaksanaannya[3].  Ecclesiastes ini adalah salah satu dari susunan 39 naskah teks Hebrew dan Aramaic  dalam susunan Hebrew Bible [4]. Konteks naskah ini akan dihurai lebih lanjut dalam ulasan akan datang terutama perbezaan/persamaan dengan koleksi naskah yahudi yang lain seperti Torah, Talmud dan Tanakh.

Selain dari naskah Ecclesiastes ini, banyak naskah-naskah old testament (hebrew bible) yang sebenarnya merupakan susunan nasihat - Old Testament adalah nama yang digunakan oleh Christian merujuk kepada teks Hebrew Bible yang sama tetapi dengan susunan yang berbeza [5]. Sebahagiannya dikatakan ditulis oleh King Solomon juga ataupun oleh anak-anaknya/pengikutnya yang merakamkan nasihat dari King Solomon) seperti Proverbs, Song of Solomons dan Ecclesiastes. Naskah-naskah ini bersama beberapa naskah lain dikumpulkan dan dinamakan sebagai "Wisdom of Solomon"[6].

Dalam ulasan yang akan datang saya akan mengulas lebih lanjut beberapa falsafah dari naskah lama yahudi ini. Antara yang akan dibincangkan adalah nasihat untuk menjaga kebahagiaan rumah tangga dengan mengawal diri dari zina (misalnya dengan menjauhkan diri dari perempuan yang miang), nasihat dari segi kewangan misalnya nasihat jangan menjadi penjamin kepada hutang orang lain (menunjukkan sistem guarantor telah lama wujud sejak dulu tetapi dulu yang dipertaruhkan bukan hanya harta tetapi juga kebebasan diri - anda boleh diperhambakan jika gagal membayar hutang - biarpun ianya bukan hutang anda) dan juga nasihat tentang politik pemerintahan dan korupsi (yang mana menunjukkan korupsi sememangnya telah wujud sejak sekian lama).

Rujukan
[1] http://www.kffriends.org/Faith_reflect11.htm (diakses 13th Jan 2011)
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesiastes  (diakses 13th Jan 2011)
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Solomon  (diakses 13th Jan 2011)
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_Bible  (diakses 13th Jan 2011)
[5] http://www.enotes.com/history-fact-finder/religion/what-difference-between-hebrew-bible-old-testament  (diakses 13th Jan 2011)
[6] http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Wisdom  (diakses 13th Jan 2011)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts (30 days)

Latest post from my photography blog